04 maart 2014

53 dinsdag 4 maart

Tin1 en Tin2 -- ' twinsisters'
Al bijna 24 uur terug in Nederland en nog niet echt geland. Ik ben zwaar onder de indruk van de gemakken in mijn huis. Je drukt op de knop en de computer springt aan. Je draait de kraan open en er komt bloedheet water uit. Alles ben ik ontwend. Buiten op de fiets viel de temperatuur toch een beetje tegen ondanks het zonnetje. Ik besloot geen winkel in te gaan op het gevaar af dat ik meteen weer zou zwichten voor de heerlijkste boodschappen. Er moet flink bezuinigd worden de komende tijd. Gelukkig had huisvriend Rob voor eten en drinken gezorgd en kon ik vanavond genieten van draadjesvlees met stoofpeertjes.
De tv heb ik alleen even aangezet om het journaal te zien.Ik wil proberen mijn hoofd nog even in Gambia te houden. Zoveel verhalen zijn nog niet verteld omdat ik domweg de tijd niet had. Maar ook omdat sommige verhalen moeilijk onder woorden te brengen zijn. De 'massageman' en spirituele genezer Bruxelles Guilene bijvoorbeeld. Hoe kan ik zijn manier van praten en handelen overbrengen middels woorden? Zijn Frans dat doorspekt is met Engels. Of moet ik zeggen 'zijn Engels dat doorspekt is met Frans'? Het eerste wat me te binnen schiet is hoe hij Tien1 - in navolging van mijn spirituele sessie - aan het praten probeerde te krijgen.
"Tin! Tin! Tin! Zzpeak! Zzpeak! Tell me zomzing! Please! Isz e good for you!"  En Tien maar vriendelijk lachen en haar mond niet opendoen. Of de manier waarop hij rond je springt als hij 'masseert' . Hij danst, hij huppelt van links naar rechts. Roetsjt over je armen naar je borst en geeft er opeens een paar ferme klappen op of drukt tot je haast geen adem meer krijgt.. Hij zucht en zweet, fluistert en bezweert. Hij laat je ene been naar het oosten wijzen en het andere naar het westen. Mijn armen strekt hij uit tot in China en mijn middel tilt hij op tot ik als een brug zo bol sta. Liefdevol laat hij het lijf weer zakken en friemelt en tikkelt op de huid van de benen, van boven naar beneden en weer terug. Het is een wonder wat er gebeurt. Niet alleen om het te ondergaan maar ook om te zien. Hij is klein en gespierd, altijd keurig in de kleren, nette spierwitte broek met gestreken shirt. Soms verontschuldigt hij zich dat hij het keurige overhemd uittrekt. "C'est trop chaud! Trop Trop chaud!" en smeert je razendsnel in met een heerlijk waterige massageolie. Na de massage sprayt hij je volop in met een van de vele eau-de-toilettes die hij in zijn heuptasje bij zich draagt. Vervolgens sprayt hij zichzelf en de vloer in de kamer onder. Hoeveel flesjes zou hij er al doorheen gejaagd hebben?
Het is een bijzondere man en dat is hij. Lief en zorgzaam voor zijn medemens. Hij heeft een luisterend oor als er problemen zijn en probeert te adviseren. Had hij de eerste sessie desgevraagd bekend dat hij niet getrouwd was en 'celibatair' leefde, toch kon een aanzoek voor Tien1 op de laatste dag van haar verblijf in Gambia niet uitblijven. Ze is uiteindelijk 'vrij' (vinden ze in Gambia zolang je man zich niet vertoont). Zondagochtend zag ik hem driftig peddelen op zijn kleurige fiets. Onder de al heet wordende zon op weg naar klanten in het naburige Sanyang. Wat is deze man een aanwinst in de Gambiaanse Comunity met al zijn armoe, haat en nijd, jaloezie en wat-al-niet. Tapha nam mijn aanbod van een '3 daags abonnement' voor massage met beide handen aan. Dito voor huisvriend Salieu. Tin1 was mij met haar huisvriend Omar al voor gegaan.
En zo heeft hij deze hele week werk in Gunjur. Het is hem gegund. En de hard werkende jongens ook!






Geen opmerkingen: