05 februari 2014

42 woensdag 5 februari




De zondagsrust lijkt weer gekeerd. Maar echt vrolijk ben ik nog niet. elk moment kan het weer veranderen. En inderdaad. Er wordt op de deur geklopt. Te zachtjes voor boze buren. Zacht genoeg voor kleinzoon Malang. Met een vriendje staat hij vrolijk te wezen aan het hek. Hoe hij het doet mag Joost weten maar hij weet me altijd precies duidelijk te maken wat hij wil. De auto's! Het jongetje dat bij hem is ken ik niet. Familie? Buurjongetje? Hij is duidelijk niet gewend aan speelgoed en scheurt met de houten wagentjes door de gladde betegelde gang in mijn huis. Na een kwartier hebben ze het gehad. Ok, opruimen dan. En ik wijs naar de bananendoos waar het speelgoed in zit. Hun altijd spiedende oogjes ontdekken "Toto en Denano". Kikker en Babypop. Feest. Ze bukken diep voorover zoals de vrouwen hier doen, leggen de pop en de kikker op hun rug en kijken vragend achterom naar mij. Tja, nu moet er een doek komen om de babies om hun lijfje te binden. "Bamboe!" Roepen ze. ja ik weet het, ze moeten vastgebonden worden. Een theedoek en een handdoek doen dienst als draagdoek. Trots lopen ze over de compound met hun babies.
 Eerlijk gezegd heb ik nog nooit jongetjes dit zien doen. Als de veel te kleine knoop loslaat zijn ze allerliefst tegen hun babies, buigen weer voorover en proberen zelf de doeken er omheen te doen. Ik laat ze maar prutten. Ondertussen bewater ik de garden.
Het is warm. Ik moet denken aan vroeger toen mijn moeder de teil 's ochtends vroeg al in de zon zette zodat we na school erin konden. Heerlijk! Dus haal ik de teil op. Als de jongetjes me zien aankomen is het ze meteen duidelijk. De babies gaan de boom in en zij in de klaarstaande teil. Ze kunnen niet wachten tot ik hem gevuld heb. De ene na de andere emmer plonst over hun bruine koppetjes. Feest!!
Als ze na een half uur de plek van de put in een enorme modderpoel veranderd hebben maan ik ze eruit te gaan. Afdrogen hoeft niet. In vijf minuten zijn ze droog
Tapha zit op de veranda. ook hij mag meegenieten van het spel. De babies worden op zijn schoot geplaatst als de jongetjes aan hun kop thee met melk lebberen.









2 opmerkingen:

Anoniem zei

O Tien, wat een verhalen. Als je ze straks terug in Asd weer overleest krijg je spontaan heimwee. Sterkte met de minder leuke dingen! En hou je taai, maar dat doe je al. Lieve groet van ons hier! Anke

Tinkatoe zei

dank Anke!! liefs 10