01 februari 2014

38 zaterdag 1 februari


met tomaten en afrikaantjes.. versus.....
.Mijn bescheiden bedjes..



Wat ik tot nu toe niet op mn blog heb geschreven is is dat ik enorm gezeik met mn buren heb. De laatste drie weken elke dag stress. Voor het eerst gisteren meldde ik dat, als de
eigenaar ze niet wegstuurt, ik terug ga naar Europa. Min of meer om druk op de ketel te zetten. Hij heeft ze namelijk toestemming gegeven destijds om op mijn compound groentenbedjes aan te leggen. Geef ze een vinger en ze nemen twee handen, twee voeten, je kop en alles wat ze nog meer
kunnen veroveren. Ze spitten in mijn groentenbedjes. Pikken de emmers in, de schoffel en de hark.  Schelden, beledigen en tieren op een manier die wij totaal niet kennen. Me op mn eigen compound (want dat is het volgens Gambiaanse regels..) me in mn gezicht uitlachen, nog-net-niet te lijf gaan en dreigen dreigen dreigen.
 "They just follow their interest" heet het hier. En als je dat dwarsboomt is Afrika te klein. Gisteren was de dag dat ze weggestuurd zouden worden. Maar alles was 's avonds weer stevig bewaterd. Ze waren  gewoon over de muur geklommen. Al meerdere keren heb ik als enige op de compound tegenover 6 a 7 kijvende Afrikaanse wijven gestaan. Meerdere malen hebben we het weer gesust en hebben ze me met een piepend stemmetje en hand op het hart gesmeekt ze aub niet weg te sturen. De volgende dag begon het gewoon overnieuw.
Nu is de maat vol en is het wachten op de eigenaar. Heeft hij zin om te komen? Tijd? Mij verbaast niets meer.. Als het slechts bij woorden en loze beloften blijft ben ik verzekerd van elke dag ellende. Dan kies ik zeker het hazepad....... met of zonder zelf gekweekte tomaten. En zeker zonder vriendje, kleinkind, sponsordochter en verdere familie. Jammer, heel erg jammer.

.. versus Occupy The Gambia
hysterisch zijn ze de compound vol met uien aan het zetten..



twee maal per dag met 7 vrouw urenlang bewateren..

3 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Tien,

Weet je het wel zeker? Is het gespit in je groentebedden en het gebruiken van je tuinspullen echt zo erg dat je liever naar NL komt? Van harte welkom hoor, daar niet van, maar het is hier koud en het echte koufront moet nog komen...
Misschien kun je een andere oplossing bedenken?
Imbarra!
LIEFS xx Marjet

badalapark zei

Hee is toch niet de eerste keer dat je in de Smiling Coast bent. Het is daar hun leven en jij " breekt " in hun leventje dus dat is aanpassen maar als het te gek gaat worden moet je maatregelen treffen!! Veel succes.... alhamduleila....
Ouseman uit Vianen

Tinkatoe zei

voor alle duidelijkheid: het is niet dat ze mijn emmers gebruiken en in mijn tuin spitten, het is OCCUPY OP ZN GAMBIAANS..Geloof het of niet.. ik kan niet tegen een complete woedende Gambiaanse familie op die in feite op mijn compound niets te maken heeft.Een vrouw was toestemming gegeven te farmen, ze komen met elke dag meer.. scheldend en tierend op me.. Maar naar het schijnt gaat er een einde aan komen. Zelfs de mensen hier vinden het vreselijk wat er gebeurt en manen me naar de politie te gaan.