30 januari 2014

37 donderdag 30 januari


Met een volle rugzak en een zware bak met sieraden komt de verkoper de compound van de school op. Hij wordt hartelijk verwelkomt door de juffen. Ze verdringen zich rond de juwelen: rood,groen, geel goud. Glitter en strass. Parels en diamanten.Uit de rugzak komen lipsticks, vuurrood en mierzoet rose.Poederdozen en luxe doosjes blush poeder. ook komt er een voddig schriftje tevoorschijn. Erin lijstjes met namen en doorgekraste bedragen.
Gisteren had ik het er nog over, en vandaag mag ik dan aanschouwen hoe de juffen hun inkopen doen. Enigszins verbaasd vraag ik de hoofdjuf me uit te leggen hoe ze het nou doen. Nooit geld voor niks en wel dit soort troep aanschaffen.
"We plan it". Ze ziet mijn verbaasde gezicht.Uiteraard is kopen op afbetaling mij bekend, maar dat je nog geen brood kan kopen  is wat mij betreft toch andere koek. 
"No no no, we need this. We have so many Naming Ceremonys. we have to buy everytime something new."
Het is verbazend hoe de dames zich bij zo'n gelegenheid opdoffen. Onherkenbaar door de make-up komen ze in de mooist geborduurde chintzen. Paarse wenkbrauwen, felblauwe of rode (!) eyeliner, vetglimmende rode lippen. In de oren veel te lange strasshangers die de oorlellen uitrekken. Op de pruik een kunstig geknoopte 'tiko' Je mag dan nooit geld hebben, feest zal er zijn.







Geen opmerkingen: