05 december 2013

06 donderdag 5 december


De dokter – in keurig grijs linnen bloes en broek – onderzoekt  de doodzieke Abblay.  De zuster – in beige rok en witte bloes – assisteert wanneer de arts het infuus inbrengt. Abblay kreunt. Alles doet hem zeer. Zijn hart klopt onregelmatig en hij heeft 39 koorts. Er is sprake van een foute combinatie: sikkel cel en malaria. Voor de eerste slikt hij dagelijks een pil. Maar als er malaria overheen komt wordt hij doodziek.
Van de week zag ik toevallig ’s ochtends vroeg dat er een jongen tussen twee mannen inhing die hem een Bushtaxi op de hoofdweg in wurmden. Ik ging er naartoe en het bleek Abblay te zijn, mijn vroegere buurjongen. Ik bood aan dat als er iets ernstigs was ze een beroep op me konden doen ivm met mijn auto. Vanochtend was het zo ver. Mariatou belde om acht uur – ik was me net aan het klaarmaken voor school – dat Abblay naar het ziekenhuis moest. Razendsnel de overheerlijke ‘sattoo’ van Oumi naar binnen gewerkt. Koffie er achteraan en hop!! naar de buren. In het donker lag Abblay op de grond te kermen. Bij elke beweging schreeuwde de arme jongen het uit. Na ingewikkeld overleg tussen zijn broers, moeder en ‘stepmother’ - moest hij met opgetrokken benen achterin liggen of liever voorin? -  gaf hij zelf aan dat hij voorin op de stoel wilde zitten. Na getankt te hebben togen we naar Brikama waar Dokter Yassi een privé hospitaaltje heeft.
In het keurig wit geschilderde kliniekje zat de wachtkamer vol. Abblay kreeg duidelijk voorrang. Zo ziek als hij is moest hij op de weegschaal en werd zijn lengte gemeten. Gelukkig werd hij meteen naar de onderzoekkamer van de dokter gebracht. Die zat  klaar achter een bureau met laptop en scanner.  Mariatou vertelde me al eerder: “Doctor Yassi has a scanner from America. He can look inside you to see what is wrong. Then he give medicine”.  Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik nogal sceptisch was ten aanzien van dit. Voor elk bezoek vraagt de man 600 dalasis en volgens mij is dat exclusief de scan. Maar goed, ik geef het nu toch liever het voordeel van de twijfel.  Uiteindelijk wist hij me te vertellen wat sikkel cel  voor ziekte is . Het schijnt dat hij eerst probeert de problemen op zijn Europees aan te pakken. Daarna gaat hij desnoods over op een Afrikaanse behandeling met lokale middelen. Lijkt me prima. Ik ben er nu gerust op. Abblay is sinds het infuus rustig en dat lijkt me een goed teken. Voor de rest wachten we af. Ik relaxed zittend op een ziekenhuisbed (moet je in Nederland niet proberen ;-) ) en zijn ‘stepmother’ Ami afwisselend binnen en  buiten. Zijn broer heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om zijn moeder in Brikama gedag te zeggen.  Wait and see. Van school zal wel niet zoveel komen vandaag.

ps foto's komen later! Fijne Sinterklaas allemaal! Miss speculaas!!!
dr Yassi's magic machine..

zijn moeder heeft ondertussen even wat kippen op de markt gekocht

urenlang waaieren helpt om de temp. naar beneden te bkrijgen

3 opmerkingen:

badalapark zei

Hier storm, St Klaas waait van het dak, code Rood voor de kust. Ga niet teveel zustertje spelen..... dan komen er veel te veel op je pad.
Groe 'tn ut Vianen

Tinkatoe zei

ok A. zal mezelf ineen hokje opsluiten ;-) gr uut gunjur!

Anoniem zei

Sterkte Tineke met Abblay!