22 december 2013

19 zondag 22 december

Het mag dan zondag zijn, ik ben allerminst aan het luieren. Om zeven uur ging de wekker. Tapha wil om acht uur aan de watertoren werken. Want we zijn begonnen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat er een beetje geld komt om het te financieren. Als een haas maak ik twee thermosflessen 'jigando'- heet water - en verzamel de koppen, thee, nescafe, suiker en melkpoeder in een tas.Geld erbij om stokbroden te kopen .  Thee met veel te veel suiker en melk. Daar wordt het droge brood in gedoopt. Geen werk zonder ontbijt wat mij betreft.
Hij heeft al een flink begin gemaakt gisteren: Elf uur aan een stuk door met zes man, zijn boys. Ik ben zuinig op zijn boys. Ze zijn 'aparente' wat zoveel betekent als dat ze geen loon krijgen maar wel een leerschool. Tapha was acht jaar aparente tot ik hem daar dit jaar van verloste en hij voor zichzelf kon beginnen. Eindelijk komt het geld in zijn eigen zak terecht in plaats van in de zak van de baas. Omdat hij weet wat het is, is hij goed voor zijn boys en betaalt ze af en toe een kleinigheid. Als het bedrijf het toelaat.

De oude verrotte staanders verwijderen middels een brander en tegelijkertijd de nieuwe een voor een er weer op lassen. Met gevaar voor eigen leven begeeft hij zich met gasbrander en gereedschap in de achterzak inde wankele toren die nog maar op drie poten staat. Ik hou mijn hart vast. De jongens bewaken de  poten als Tapha zich schrap zet op het rotte staal, de brander aansteekt  en de boel door gaat branden.
Hij heeft er duidelijk over nagedacht. De vierkante pijpen passen precies over de oude pijpen die net iets kleiner zijn.  "I have talent" lacht hij met zijn mooiste lach als ik zeg dat ik het een slimme oplossing vindt.
Vandaag hoopt hij de toren af te maken. Waanzinnige klus in twee dagen 'done'.  Dat doet geen Gambiaan hem na als het hem lukt. Wordt vervolgd... ;-)












1 opmerking:

Unknown zei

Nou Tien respect voor Tahpa hoor ! dat hij de klus op deze manier aandurft, in holland zou je dit niet lukken en de arbeidsinspectie op zijn achterste benen staan :-) Ik krijgt steeds meer respect voor de vakmanschap van deze mensen, die zo,n klus zonder moderne hulpmiddelen, toch klaren.
Proficiat voor Tahpa en de zijnen.