02 december 2013

04 maandag 2 december


Ik zou minimaal 10 verhalen per dag kunnen schrijven….als ik de tijd ervoor had. Sinds ik besloten heb het land om het huis schoon te gaan maken en er een eigen tuintje in te maken, heb ik nauwelijks tijd voor eten. Nu is dat geen probleem want moeiteloos afslanken is natuurlijk heerlijk in mijn geval.  Het begint direct al als ik opsta. Er moet water bij de put gehaald worden voor in huis ( toilet/badwater) en voor de bomen en planten op het landje. Ik heb de luxe van zeker 12 bananenplanten cq bomen. Sommige zijn metershoog. Echter totaal verwaarloosd en omwoeld door een soort wingerd. Vandaag waren de eerste joekels aan de beurt om verzorgd te worden. De kleine bananenplanten doe ik al sinds ik hier woon. Oude bladeren gekapt met kapmes (eng!) en op de grond de stammen voorzien van stro om te beschermen tegen de felle zon die alles uitdroogt. Cadeautje: ik ontdekte een hele tros banaantjes!! Verder bleek de wingerd op de grond een bonenplant te zijn. Van opbinden heeft niemand gehoord. Dus boontjes geoogst vandaag. De reeds verdorde bonen ga ik weken en koken, kijken wat ervan komt.
Mijn eigen tuintje wordt een feest. Vanmiddag ben ik naar Kartong gegaan om bij Arrogi plantjes op te halen. De schat heeft me van een rijkdom voorzien.”Here Mama, for you: sweet peppah, patanzee, mentengho !” Oftewel: paprika, aubergine en tomaten. Voor het weekend hadden we samen  de bedjes gemaakt en de komkommer gezaaid. Nu is het af en moet de boel gaan groeien. Twee maal per dag water geven is een must, anders kun je het vergeten. En niet met een gietertje, nee, met een emmer water per plant. Dat wordt dus spierballen kweken.
Vandaag heeft Pap, de jongen die ook in dit huis woont, de tap-emmer voor de tweede keer uit de put moeten halen. Zo stom hoe die emmers los aan het touw hangen. Ik heb hem gezegd dat we het oog meer dicht moeten knijpen wil hij niet elke keer twintig meter diep afdalen om hem weer op te halen. Doodeng trouwens wat hij doet. Wijdbeens zet hij zich schrap tegen de putwand en houdt zich met een hand aan het touw vast. Met de andere zoekt hij extra steun bij het zakken. Eenmaal beneden – ver in de diepte – knoopt hij de emmer weer vast en klimt met blote voeten weer tegen de wanden op omhoog. Ongelofelijk hoe bedreven hij daarin is. Het is een beetje zoals ze in de palmbomen klimmen maar dan omgekeerd.
Vanmiddag bij Arrogi, voelde ik me beschaamd. Ik had gezegd dat ik zondag zou komen, maar had voor de ochtend afgebeld. Zaterdagavond/nacht waren we naar “Club” geweest in African Lodge. Dansen, springen, roken en drinken. En heel laat thuiskomen. Dan gaat 8 uur óp echt niet lukken. Maar stom genoeg dacht Arrogi dat ik dan ’s middags zou komen. Dus had ze – arm als ze zijn notabene- lunch gemaakt met dure ladyfish. Vreselijk. Ze had nog rijst over gehouden en die at ze nu met de kinderen. ‘Empty rice’, wat zoveel betekent als ‘kale rijst met niks’. Ik voelde me behoorlijk schuldig en dus toog ik met haar kinderen naar de rivier om te kijken of er toevallig een boot aan kwam. Helaas. Geen vis. Maar wel Sulijman die in de Bantaba koffie en thee serveert. Veelal in de morgen, maar best fijn om zomaar opeens om 5 uur ’s middags bezoekers te krijgen. Even later zaten de kindertjes heerlijk aan de thee met melk en ik aan de mierzoete nescafe. Visserman Papa was weliswaar uitgevaren, maar een telefoontje naar hem leverde het bericht op dat hij net pas de netten aan het ophalen was. Het zou zeker nog anderhalf uur duren voor hij weer terug van zee was. Aangezien de zon al aan het ondergaan was, besloot ik hier niet op te wachten. We passeerden de checkpoints – “hello nice soldier , how is the day?” slijm slijm,   en reden over de warme asfaltweg terug naar huis. De koperen ploert op z’n oranjest achter de horizon latend.
Nog even de kinderen met vodjes dalassis naar de winkel gestuurd voor brood, thee, boter, melk en suiker. Die buikjes zitten vanavond in ieder geval vol.

Thuisgekomen snel met de WakaWaka-lamp de plantjes in de bedjes gezet en water gegeven. En toen was er bier. Een flesje lauw bier. En toch heerlijk!

ps1 morgen weer naar school ps2 de video van ons tochtje naar de rivier staat op Facebook/Youtube








Geen opmerkingen: